Dataetik
Forsikrings- og pensionsbranchen har udviklet dataetiske principper, der sætter rammerne for branchens brug af data. Det gør vi, fordi den digitale udvikling går meget hurtig, og branchen ønsker at være transparent omkring sin brug af data.
Tag stilling til dataetik
Data er brændstoffet i en digital verden. Vores brug af data kan for den enkelte være god eller dårlig. Rimelig eller urimelig. Fair eller unfair. Dataetik handler om, at vi tager stilling til, hvordan det er ”ok” at bruge data – og hvornår det ikke er ”ok”.
Et aktivt arbejde med dataetik betyder med andre ord, at vi tager stilling til, hvordan vi bruger data, og hvilke principper vi fastsætter for vores databrug.
Dataetik i forsikrings- og pensionsbranchen
Forsikrings- og pensionsbranchen har altid brugt data til at pulje og vurdere risici. Data er nemlig forudsætningen for, at vi har et forsikrings- og pensionssystem.
Forsikrings- og pensionsbranchen er en integreret del af det danske velfærdssamfund, og betydelige dele af borgernes økonomiske sikkerhedsnet er knyttet til borgernes pensions- og forsikringsordninger.
Det giver i sig selv behov for at udveksle data.
Samtidig giver nye teknologier nye muligheder for at forbedre sikkerhedsnettet gennem øget effektivitet eller via nye løsninger.
Branchens dataetiske principper og værktøjer
Tillid er en forudsætning for at arbejde datadrevet. Derfor er det vigtigt, at vi skaber forståelse og tillid til branchens brug af data.
Den tillid understøttes blandt andet af et aktivt arbejde med dataetik på brancheniveau.
Det er baggrunden for at forsikrings- og pensionsbranchen i Danmark var den første branche, der udviklede dataetiske principper og konkretiserede, hvad dataetik betyder i praksis.
Branchestanden for dataetik har fået navnet ”Cool eller Creepy, databrug og dataetiske principper i forsikrings- og pensionsbranchen”.
Publikation
’Cool eller Creepy’: Forsikrings- og pensionsbranchens dataetiske principper
Sæt dataetikken i system
Cool eller Creepy-principperne er i 2024 blevet suppleret med udgivelsen ”Sæt dataetikken i system”.
Materiale er delt i tre udgivelser, som med afsæt i Cool eller Creepy sætter fokus på forskellige niveauer af arbejdet med dataetik:
Del 1: Dataetiske politikker
Del 2: Dataetiske principper
Del 3: Fra principper til praksis
Sæt dataetikken i system er udviklet for at give inspiration og værktøjer til at komme i gang med eller løfte et igangværende arbejde med dataetik.
Vi håber samtidig, at virksomheder uden for forsikrings- og pensionsbranchen også kan få gavn af værktøjerne.
Publikation
Sæt dataetikken i system: F&P's dataetiske værktøjer
Eksterne værktøjer til arbejdet med dataetik
Vil du vide mere?
Kontakt vores ekspert i digitaliseringspolitik
Sigrid Floor Toft
Underdirektør, cand.jur.