Der er rapporteret mere end 2.600 skader som følge af stormfloden. Forsikringsselskabernes taksatorer arbejder forsat på højtryk på vegne af Naturskadeordningen for at hjælpe stormflodsofrene. Men selskaberne oplever, at borgerne bliver skuffede, når de finder ud af, hvad den statslige ordning dækker.
. Vi har et godt samarbejde med myndighederne, men meget tyder på, at der er brug for en bedre forventningsafstemning over for danskerne om, hvad staten dækker i forbindelse med en stormflod
- Torben Weiss Garne, F&P
- Vi har oplevet en del frustrationer hos borgere, der blev ramt af opstigende vand. Det skyldes i høj grad, at de skadelidte har forventning om mere hjælp, end der kan gives efter den statslige Naturskadeordning. Dækningen af genhusning og en meget høj selvrisiko er eksempler på det, der overrasker mange, siger Torben Weiss Garne, underdirektør i F&P - brancheforening for forsikring og pension.
- Som branche bakker vi klart op om ordningen, og selskaberne løfter jo også en kæmpe opgave med at taksere skaderne på vegne af det offentlige. Vi har et godt samarbejde med myndighederne, men meget tyder på, at der er brug for en bedre forventningsafstemning over for danskerne om, hvad staten dækker i forbindelse med en stormflod, siger Torben Weiss Garne.
Naturskaderådet, der håndterer stormflodsskader, dækker kun de direkte skader, og derfor ikke fx driftstab. Det har overrasket mange.
- Som skaderamt får man penge til at udbedre skaderne på ens hus eller ens virksomhed, men som ordningen er i dag, så dækker den fx ikke driftstab. Den dækker de områder, der er lovmæssigt bestemt, og derfor kan man heller ikke kombinere udbetalinger fra ens forsikringsselskab og stormflodsordningen, fortæller Torben Weiss Garne.
Stormflodsskader har historisk set været et område, hvor man ikke har kunne tegne en forsikring. Baggrunden er, at forsikringerne vil blive så kostbare, at ingen forventes at ville tegne dem, fortæller Torben Weiss Garne.
- Forventningsafstemningen er afgørende, for så længe de skadelidte forventer en fuld dækning, så bliver de skuffede. Derfor er det, når vi har fået håndteret de mange skader fra denne stormflod, naturligt at se på, om ordningen og kommunikationen omring den bør justeres, siger Torben Weiss Garne.

Vil du vide mere?
Torben Weiss Garne
Underdirektør