F&P: Biludspil fra Konservative er smart, grønt og fair

Det Konservative Folkeparti foreslår, at elbiler så vidt muligt skal repareres, og ikke skrottes for tidligt, og samtidig vil partiet sløjfe den statslige afgift på motoransvarsforsikring for elbiler. Forslaget er smart, grønt og fair, mener F&P, forsikrings- og pensionsbranchen.

Publiceret 22.08.2024

Det er hverken smart eller grønt, at alle bilejere – også elbilejere - betaler en afgift til staten på en lovpligtig forsikring - motoransvarsforsikringen. Og det modarbejder den grønne omstilling, at elbiler er underlagt samme skadesregler som fossilbiler i forsikringsøjemed.

Sådan lyder det fra F&P – forsikrings- og pensionsbranchen, der derfor roser Det Konservative Folkepartis udspil ”Det skal være billigere og nemmere at køre grønt”, hvor partiet ønsker at gøre op med både afgift og forsikringsregler.

- Det gælder om at gøre det nemt for forbrugerne at træffe det grønne valg, og det gør vi ved at gøre det billigere og bedre at eje en elbil, og der rammer de Konservatives udspil plet. Udspillet er både sund grøn fornuft og et tiltrængt opgør med en uretfærdig afgift, siger Kent Damsgaard, administrerende direktør i F&P.

quote

Det gælder om at gøre det nemt for forbrugerne at træffe det grønne valg, og det gør vi ved at gøre det billigere og bedre at eje en elbil, og der rammer de Konservatives udspil plet.

- Kent Damsgaard, administrerende direktør, F&P

De Konservative foreslår at gå den såkaldte reparationsgrænse efter i sømmene. Elbiler er nemlig kun grønne, hvis de lever længe, da selve produktionen er meget CO2-tung.

Derfor gælder det om at holde elbilerne kørende længst muligt, lyder det i forslaget.

Men elbiler er i dag forsikringsmæssigt underlagt samme grænse som en fossilbil for, hvornår den dømmes totalskadet.

- Reparationsgrænsen har vist sig meget uhensigtsmæssig, når det handler om elbiler, for i alt for mange tilfælde bliver en elbil skrottet, selv om den har mange gode, grønne kilometer i sig endnu. Vores vurdering er, at reparationsgrænsen helt bør skrottes for elbilerne, siger Kent Damsgaard og fortsætter:

- Vi ved, at udledningerne fra fossildrevne personbiler udgør over halvdelen af transportens samlede udledninger, og det bliver vi nødt til at handle på. De Konservative har spillet ud med et stærkt forslag, som forsikringsbranchen bakker op om, og vi står klar til videre dialog, siger han.

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Kent Damsgaard

Vil du vide mere?

Kent Damsgaard

Adm. direktør