”Det skal være lettere at modtage eller give hjælp til digitale gøremål.”
Sådan lyder et af initiativerne i den nye fællesoffentlige digitaliserings-strategi, som Regeringen, KL og Danske Regioner i dag har præsenteret.
Konkret vil man forbedre muligheden for at give digitale fuldmagter, så pårørende og støttepersoner med deres eget MitID kan agere digitalt på vegne af andre. Den tilgang er helt rigtigt set, mener Sigrid Floor Toft. Underdirektør hos Forsikring & Pension.
- Det er positivt, at strategien generelt har et fokus på at gøre de offentlige løsninger mere brugervenlige. Men uanset hvor brugervenlig en løsning er, kan du altid støde på problemer, eller stå i en situation – fx efter en ulykke, hvor du har brug for hjælp fra andre. Derfor er det meget positivt, at det bliver lettere at hjælpe hinanden reelt digitalt; uden at man fysisk skal stå ved siden af den, man hjælper, siger Sigrid Floor Toft.
Hvis vi reelt skal have mulighed for at hjælpe hinanden, så nytter det ikke at kæden hopper af, når vi forlader det offentlige system
- Sigrid Floor Toft, F&P
F&P hæfter sig ved, at det skal undersøges, om fuldmagts-løsningen skal udbredes til den private sektor, og påpeger, at det vil være centralt, at en løsning netop dækker alle relevante aktører offentlige som private.
- Hvis du er kommer til skade, kan kommuner og regioner have brug for information digitalt for fx at planlægge genoptræning. Samtidig kan dit forsikringsselskab have behov for information om skaden for at kunne udbetale en erstatning. For den som er kommet til skade, er det centralt, at en hjælpende hånd kan dække alle de opgaver, siger Sigrid Floor Toft og understreger:
- Hvis vi reelt skal have mulighed for at hjælpe hinanden, så nytter det ikke at kæden hopper af, når vi forlader det offentlige system. Det er helt centralt, at vi giver mulighed for at hjælpe hinanden helt i mål, og derfor også tænker relevante private aktører ind fra start.

Vil du vide mere?
Sigrid Floor Toft
Underdirektør, cand.jur.