Publiceret 14.11.2017
Analyseinstituttet EPSI Rating har netop offentliggjort den højeste index-score nogensinde på 77,7 for privatkundernes tilfredshed med deres forsikringsselskab. Kunderne skifter også selskab i højere grad end tidligere, viser analysen. - Tilfredse kunder og høj mobilitet viser, at der er stærk konkurrence på markedet, og at det er meget nemt at skifte selskab, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen i brancheorganisationen Forsikring & Pension.
Danske forbrugere har gennem de seneste ti år givet forsikringsbranchen meget høje karakter på tilfredshedsskalaen hos analyseinstituttet EPSI Ra-ting, der for 2017 endda har målt den højeste tilfredshed nogensinde - målt med en index-score på 77,7 mod 76,2 året før.
Undersøgelsen fra EPSI Rating viser samtidig, at flere kunder skifter forsikringsselskab end tidligere, hvilket kan udlægges som om, selskaberne ikke formår at fastholde deres kunder – selv om de er meget tilfredse med deres selskab.
- Jeg ser ingen modsætning mellem tilfredse kunder, og at flere kunder end tidligere vælger at skifte mellem selskaberne. Tværtimod er det udtryk for, at selskaberne konkurrerer på livet løs om de bedste produkter til den bedste pris, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen i brancheorganisationen Forsikring & Pension.
- Det er også nemt at skifte selskab. Hvis kunderne undersøger markedet og ser et bedre og billigere tilbud hos et andet selskab, så flytter de – selv de tilfredse kunder. Sådan må det være, og faktisk er danske forbrugere blandt de fire flittigste blandt 15 undersøgte EU-lande til at skifte selskab (ifølge en GfK-analyse for EU-kommissionen, red.).
Hans Reymann-Carlsen kæder den høje tilfredshed sammen med det store fald i antal klager i Ankenævnet for Forsikring, ligesom tilfredsheden også er udtryk for, at der er fuld gennemsigtighed i branchen – ikke mindst takket være sammenligningsportalen, Forsikringsguiden.dk, hvor forbrugerne nemt kan sammenligne pris og dækning på de fleste forsikringer hos over 20 forskellige selskaber.
Ifølge EPSI-målingen oplever privatkunderne, at de føler sig korrekt og til-strækkeligt forsikret, og at branchen er blevet bedre til at opdatere deres kunder med klar og relevant information. 36 procent af kunderne oplever desuden, at deres selskab er på forkant med digitalisering.