Publiceret 18.05.2017
Sidste år var der kun 1.351 forbrugere, der klagede over deres forsikringsselskab til Ankenævnet for Forsikring. Man skal helt tilbage til Ankenævnets spæde start for at finde så lavt et klagetal. Hovedparten af klagerne får afgjort deres sag på under et halvt år.

De få klager sættes i relief af, at danskerne årligt har ca. 1,5 mio. skader, som de er i kontakt med deres forsikringsselskab om. De 1.351 klager svarer til mindre end en promille af alle forsikringssager og bekræfter en tendens i mere end 10 år nu.
- Det er en rigtig god udvikling, at så få føler trang til at klage over deres forsikringsselskab. Klager kan ikke helt undgås, men få klager vidner om, at selskabernes kommunikation med kunderne om deres skader fungerer rigtig godt, siger underdirektør Torben Weiss-Garne, Forsikring & Pension.
- Det er især vigtigt så klart og enkelt som muligt at få forklaret forbrugerne, hvad forsikringerne præcist dækker samt hvilken erstatning, de har krav på. Det, tror jeg, selskaberne gennem de senere år er blevet bedre til, siger Tor-ben Weiss-Garne.
Ejerskifteforsikringer er vanskelige
Der er dog lidt malurt i bægeret. For nogle forsikringer er der sket en stigning i klageantallet i forhold til året før. Det gælder fx klager over ejerskifteforsikringer og ulykkesforsikringer.
For ejerskifteforsikringernes vedkommende forklarer Kim Sparlund – direktør i Ankenævnet – det med, at en ejerskifteforsikring er et kompliceret produkt.
- Forbrugerne har fx svært ved at forstå, at et nyindkøbt – men ældre hus – ikke skal sammenlignes med et nyt hus, men med et hus med samme alder, når det skal afgøres, om en skade er dækket eller ej. Fx kan man ikke forvente, at et hus fra 1970 har en tør kælder, siger han.
Ankenævnets statistik viser, at i 2016 fik ca. hver femte noget ud at klage over deres forsikring, da de fik helt eller delvist medhold i deres sag. Antallet af sager, som forsikringsselskaberne anfægtede – og altså ikke umiddelbart ville følge - faldt til 9 mod 14 og 18 årene før.
Det er også godt nyt, at sagsbehandlingstiden i Ankenævnet i forhold til året før faldt med lidt over en måned. I 2016 blev 73,4 pct. af sagerne afgjort på under et halvt år.
Det er nemt som forbruger at få indblik i klagestatistikken over forsikringsselskaberne. Man kan se dem direkte på ankeforsikring.dk, men i øvrigt også på Forsikringsguiden.dk, når man sammenligner priser og dækninger på forsikringer.
For ejerskifteforsikringernes vedkommende forklarer Kim Sparlund – direktør i Ankenævnet – det med, at en ejerskifteforsikring er et kompliceret produkt.
- Forbrugerne har fx svært ved at forstå, at et nyindkøbt – men ældre hus – ikke skal sammenlignes med et nyt hus, men med et hus med samme alder, når det skal afgøres, om en skade er dækket eller ej. Fx kan man ikke forvente, at et hus fra 1970 har en tør kælder, siger han.
Ankenævnets statistik viser, at i 2016 fik ca. hver femte noget ud at klage over deres forsikring, da de fik helt eller delvist medhold i deres sag. Antallet af sager, som forsikringsselskaberne anfægtede – og altså ikke umiddelbart ville følge - faldt til 9 mod 14 og 18 årene før.
Det er også godt nyt, at sagsbehandlingstiden i Ankenævnet i forhold til året før faldt med lidt over en måned. I 2016 blev 73,4 pct. af sagerne afgjort på under et halvt år.
Det er nemt som forbruger at få indblik i klagestatistikken over forsikringsselskaberne. Man kan se dem direkte på ankeforsikring.dk, men i øvrigt også på Forsikringsguiden.dk, når man sammenligner priser og dækninger på forsikringer.
Klager i Ankenævnet for Forsikring 1975 - 2016
