Analyse
Danskernes finansielle forståelse - 2010:5
Analysen belyser forbrugernes finansielle forståelse, deres motivation for at beskæftige sig med deres privatøkonomi samt deres kendskab til og viden om finansielle begreber og værktøjer.
Relateret til:
Forsikringspolitik
Publiceret 01.10.2010
Danskernes finansielle forståelse
Analysen belyser forbrugernes finansielle forståelse, deres motivation for at beskæftige sig med deres privatøkonomi samt deres kendskab til og viden om finansielle begreber og værktøjer.
Finansiel forståelse indebærer, at forbrugeren er i stand til at identificere finansielle risici og muligheder, samt at forbrugeren har de nødvendige færdigheder til at træffe informerede privatøkonomiske beslutninger.
Undersøgelsen viser bl.a., at:
- En væsentlig udfordring i forhold til at motivere forbrugerne for at beskæftige sig med privatøkonomi er, at mange tror, at de har godt greb om privatøkonomi. Og hvorfor bruge tid på noget, man har styr på? Imidlertid viser der sig at være et skel mellem selvoplevet og faktisk finansiel forståelse.
- Personer, der har modtaget undervisning i privatøkonomi, generelt har en væsentligt højere finansiel forståelse. 70 pct. af de, der har modtaget undervisning i økonomi, har høj finansiel forståelse. Knap halvdelen af de personer, der ikke har modtaget undervisning om privatøkonomi, har høj finansiel forståelse.
- Der er ikke altid en entydig sammenhæng mellem uddannelsesniveau og finansiel forståelse. Højtuddannede kommer i kategori med grundskoleuddannede, når det drejer sig om kendskab til ÅOP-begrebet.
Analyse
Danskernes finansielle forståelse

Vil du vide mere?
Så kontakt gerne vores ekspert
Andreas Østergaard Nielsen
Underdirektør
Relaterede links