Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for, hvor mange cykler der blev stjålet i Danmark sidste år. De seneste ti år er antallet af cykeltyverier faldet, men nu stiger de igen. Og der er desværre tale om en markant stigning i hele landet, trods store regionale forskelle.
- Det er ærgerligt, at vi nu oplever at tyverierne stiger. 46.131 cykeltyverier på et år er alt for mange. Vi havde ellers set en tendens henimod, at der blev stjålet færre og færre cykler, men at dem der forsvandt, var i den dyre ende af prisskalaen. Med andre ord oplevede vi, at cykeltyvene gik målrettet efter racercykler, mountainbikes, el- og ladcykler, siger underdirektør Pia Holm Steffensen, F&P.
Tal fra 2022 viser, at der er sket en stigning på 23 procent i forhold til 2021. Oven i det er der sket en stigning på gennemsnitserstatningen til en stjålet cykel fra 3.969 kr. til 6.195 kr.
- Vi skal have sat en stopper for det store antal tyverier. Vi har gennem noget tid haft en dialog med politiet og justitsministeriet om, hvad der skal til, for at vi kan få nedbragt antallet af cykeltyverier. Næsten 130 danskere oplever hver dag at miste deres cykel, og det er alt for mange, siger Pia Holm Steffensen.
QR-kode på cyklen
En samlet forsikringsbranche har opfordret justitsministeren til at indføre, at alle cykler skal have et digitalt stelnummer, som erstatter det nuværende stelnummersystem. En QR-kode på cykelstellet betyder, at alle med en smartphone og en app kan tjekke, om en cykel er stjålet. Dermed bliver det meget svært at sælge en stjålen cykel.
- Vi skal gøre det svært for cykeltyvene på flere fronter. For det første skal det være svært at stjæle cyklen, og her kan man som cykelejer gøre en del for, at cyklen ikke bliver stjålet ved at have en ordentlig lås eller låse cyklen fast til noget. For det andet skal det gøres lettere for cyklen at finde tilbage til rette ejermand igen. Og endelig skal vi gøre det svært for tyvene at komme af med cyklen, siger Pia Holm Steffensen.
Alt for få cykler finder retur til deres rette ejer. Med et digitalt stelnummer og en QR-kode på cyklen bliver det langt lettere for politiet og andre at lokalisere ejeren og dermed returnere cyklen. Det gælder også ved efterladte og forladte cykler, som kommunen i dag må bruge tid og ressourcer på at fjerne.