Nyhed

F&P: Konkurrencen på forsikringsmarkedet er stærk og velfungerende

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort sin rapport om konkurrencen inden for private skadesforsikringer. Næsten 500.000 danskere skifter forsikring hvert år, og efter tre års analysearbejde har styrelsen da heller ikke identificeret nogen barrierer for konkurrencen. Forsikringsmarkedet er i høj grad også kendetegnet ved at være velfungerende og mangfoldigt, understreger F&P. Branchen arbejder samtidig for, at endnu flere danskere løbende tjekker op på deres forsikringer og dækning.

Publiceret 01.04.2025

 - Vi har en virkelig stærk og velfungerende konkurrence på forsikringsmarkedet i Danmark. Jeg tror heller ikke, at man kan udpege nogen branche, som selv tager større ansvar for konkurrencen. Kunderne kan skifte selskab til lave eller ingen gebyrer, og branchen har udviklet it-løsninger, som gør det nemt for danskerne at skifte og overføre deres forsikring, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

Han understreger, at forsikringsbranchen både samlet og hver især, bruger mange kræfter på at få danskerne til løbende at tjekke op på deres forsikringsforhold.

 - Forsikringsselskaberne arbejder hver dag for at skabe tryghed for deres kunder, og derfor er vi også virkelig optagede af, at danskerne har styr på, om de har den rigtige dækning til den rigtige pris. Branchen finansierer og driver selv Forsikringsguiden, hvor borgerne kvit og frit kan sammenligne forsikringer og finde den bedste dækning til prisen, og vi har nu for andet år i træk gennemført Forsikringsdagen, hvor vi aktivt opfordrer alle danskere til at tage et tjek på deres forsikring, siger Kent Damsgaard.

F&P undrer sig derfor over, at styrelsen i sin rapport skriver, at der skulle være indikationer på, at konkurrencen ikke er tilstrækkeligt velfungerende.

quote

Der er ikke noget i styrelsens rapport, der kan bære en konklusion om, at konkurrencen ikke er god nok

- Kent Damsgaard, F&P

 

 - Der er ikke noget i styrelsens rapport, der kan bære en konklusion om, at konkurrencen ikke er god nok. Når styrelsen alligevel når frem til den konklusion, er det fordi de i deres fortolkning af analyserne har truffet en række valg, der entydigt stiller konkurrencesituationen i branchen i et negativt lys. Vi undrer os over den manglende analytiske dækning for en offentlig myndigheds konklusioner, siger Kent Damsgaard.   

Omtrent 500.000 danskere benytter sig af muligheden for at skifte forsikring hvert eneste år. Næsten hver fjerde forsikringspolice ophører hvert år, når kunder skifter, og forsikringer ophører Hvis det enkelte forsikringsselskab ikke er aktivt ift. at bevare deres markedsposition, vil de hurtigt miste markedsandele. Dermed er der en stor konkurrence for blot at bevare sin markedsandel fra år til år.

 - Forsikringsselskaberne kæmper benhårdt om kunderne, og markedet er præget af, at der er rigtig mange forskellige selskaber med hver sin profil og produkt- og servicetilbud – fra de mindre, lokale selskaber til de mellemstore spillere og helt store selskaber. Det giver danskerne store valgmuligheder, og det er formentlig også forklaringen på, at danskernes tilfredshed med deres forsikring er den højeste i hele Nordeuropa. Men vi er som branche altid klar til at gå ind i en konstruktiv dialog med myndighederne om ideer til gavn for danskerne, siger Kent Damsgaard.

Dokument ikon
Høringssvar

Læs F&Ps høringssvar

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Kent Damsgaard

Vil du vide mere?

Kent Damsgaard

Adm. direktør