Politik

Konkurrenceforhold

F&P arbejder for god og sund konkurrence på forsikringsmarkedet. Til at understøtte dette har F&P udviklet forskellige brancheinitiativer, som giver forbrugerne god værdi af deres forsikringer og nem adgang til at undersøge forsikringsmarkedet

Relateret til: Forsikringspolitik
Publiceret 27.06.2023

Fælles brancheinitiativer giver god konkurrence

Danskerne prioriterer økonomisk tryghed højt og er samtidig opmærksomme på, at deres forsikringer både skal have den rigtige dækning og den rigtige pris. Derfor er tilfredshed også et vigtigt konkurrenceparameter, og Danmark har de mest tilfredse forsikringskunder i hele Norden.

F&P ønsker, at forsikringsselskaberne kan drive deres forretning inden for rammerne af fri prissætning og gode etiske spilleregler, som er med til at skabe gode konkurrenceforhold og værdi til gavn for forbrugerne. 

Forsikringsbranchen er omfattet af EU-regler omkring IDD (forsikringsdistributionsdirektiv), POG (regler for produktudviklingsprocesser) og god skik, der tilsammen sikrer en nødvendig forbrugerbeskyttelse gennem ensartet produktinformation og transparente og pålidelige produkter, som er tilpasset forbrugernes behov. 

F&P og branchen arbejder for at sikre gennemsigtighed og har stor interesse i, at forbrugerne kender deres muligheder for at undersøge forsikringsmarkedet og på den måde opnå en passende dækning og pris. Til at understøtte det har F&P i samarbejde med forsikringsselskaberne udviklet forskellige brancheinitiativer:

Brancheinitiativer fra F&P:

Gode sammenligningsmuligheder skaber gennemsigtighed

F&P har i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk udviklet Forsikringsguiden.dk, som har eksisteret i mere end 20 år. Her kan forbrugerne sammenligne både priser og dækninger på de mest almindelige forsikringer hos et bredt udsnit af det danske forsikringsmarked. Forsikringsguiden gør det også muligt at sammenligne andre parametre som fx kundetilfredshed og klagestatistik.

Rimelig behandling gennem etiske rammer for prissætning

Det er en grundlæggende del af at drive forsikringsselskab, at prisen på en forsikring kan fastsættes ud fra en kundes risiko og forventede omkostninger. For at sikre en rimelig behandling af alle kunder, har F&P udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan forsikringsbranchen kan udvise større etik i deres prissætning af forbrugerforsikringer. Principperne omhandler alene den del af prisen, som vedrører forsikringsselskabernes fortjeneste – og altså ikke det, som er baseret på kundens risiko og omkostninger.

Enkle opsigelsesmuligheder og let administration giver høj mobilitet

Ønsker en kunde at skifte forsikringsselskab, fremgår det tydeligt af enhver forsikringsaftale, at kunden kan opsige den med én måneds varsel til udløb eller ved brug af forkortet opsigelsesmulighed mod et mindre gebyr. Derudover har branchen udviklet EDI-systemet, som er en fælles løsning, der bl.a. gør det nemt for forsikringsselskaber at udveksle nødvendige oplysninger elektronisk med kundens samtykke i forbindelse med skift af forsikringsudbyder. 

Klare opsigelsesmuligheder og nem administration gør det nemt for forbrugere at skifte forsikring, og det benytter ca. 450.000 forbrugere sig af hvert år.

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Pia Holm Steffensen

Vil du vide mere?

Så kontakt vores ekspert i forsikring og forebyggelse

Pia Holm Steffensen

Underdirektør