Politik

Forsikrings- og pensionsbranchens beskatning

Forsikrings- og pensionsselskaberne er underlagt komplicerede skatteregler, og fra internationalt hold er der mere på vej. Kompleksiteten, de administrative omkostninger og risikoen for fejl skal begrænses mest muligt.

Relateret til: Skat og erhvervspolitik
Publiceret 20.07.2023

Skattereglerne skal være så enkle som muligt, og særbeskatning undgås

Pensions- og forsikringsselskaber er som udgangspunkt omfattet af samme skatteregler som andre virksomheder, fx betaler de selskabsskat af virksomhedens indtjening. Branchen er imidlertid også underlagt særlige skatteregler, som skal medvirke til, at de beskattes korrekt. 

Skadesforsikringsselskaber og pensionsselskaber kan operere internationalt. Danske skadesselskaber kan drive forsikringsvirksomhed spredt ud over flere lande, og pensionsselskaberne investerer størstedelen af kundernes opsparing uden for Danmark.

Dermed skal selskaberne ofte forholde sig til flere landes – forskellige - skatteregler og samspillet mellem disse. Derfor er det vigtigt, at de nationalt fastsatte skatteregler ikke må blive mere komplekse end nødvendigt, og at hensigten med reglerne fremgår klart af lovgivningen, så selskabernes retssikkerhed er i top, og risikoen for fejl minimeres.

Det er også vigtigt, at selskaberne ikke beskattes hårdere end andre brancher, da det har en række skadelige økonomiske effekter og kan svække danskernes lyst til at forsikre sig og spare op, hvis en højere beskatning gør det dyrere. F&P er derfor modstander af den særskat på den finansielle sektor, som fra 2024 indebærer en beskatning på 26 pct. af overskuddet (2023: 25,2 pct.), mens andre virksomheder betaler 22 pct.

Stigende international regulering giver udfordringer

F&P bakker op om internationale initiativer til at modvirke aggressiv skatteplanlægning og til at opnå øget gennemsigtighed på skatteområdet.

Gennem mange år er der internationalt kommet stigende fokus på at modvirke brugen af skattely og bekæmpe skatteunddragelse og skatteundgåelse. 

Fx skal EU’s direktiv om minimumsbeskatning implementeres i dansk skattelovgivning inden udgangen af 2023. Direktivet implementerer den del af OECD-aftalen om international beskatning, der blev indgået den 8. oktober 2021, der indebærer en global effektiv minimumsbeskatning på 15 pct.  

Herudover er der også en række yderligere EU-initiativer på bedding, som vil fylde i de nærmest kommende år: Direktivforslag om fælles selskabsskatteregler og fordeling af selskabsskatteindtægter mellem medlemsstaterne, direktivforslag om fælles regler for administration og indeholdelse af kildeskat, og forslag, der har til formål at identificere og sikre beskatning af ”postkasseselskaber”. 

Den hastige udvikling i nye internationale regler på skatteområdet øger kompleksiteten i skattelovgivningen. F&P arbejder i den forbindelse på at sikre, at forsikrings- og pensionsselskaberne ikke rammes utilsigtet af sådanne initiativer, at sikre klarhed om reglernes præcise betydning for selskaberne, og at administrative byrder forbundet hermed minimeres.

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Tom Vile Jensen

Vil du vide mere?

Kontakt vores ekspert i klima, solvens og skat

Tom Vile Jensen

Underdirektør