EDI

Ofte stillede spørgsmål

Her findes ofte stillede spørgsmål om EDI-systemet

Publiceret 07.07.2023

Hvordan bliver jeg oprettet som bruger i EDI-systemet?

Du skal kontakte brugeradministrator i dit selskab, som sørger for at du bliver oprettet.

Jeg har glemt min kode – kan jeg få en ny?

Ja - Du bestiller en ny adgangskode ved at gå ind på EDI-serveren og trykke på "Glemt adgangskode". Indtast dit brugernavn og mailadresse. Tryk siden på "Fortsæt". Efter få sekunder modtager du en mail med et link som du trykker på og vælger en adgangskode. Vær opmærksom på, at det kun er muligt at bestille en ny adgangskode til den mailadresse som dit brugernavn er registreret med. Er der ikke overensstemmelse mellem brugernavnet og e-mailadressen får du en fejlmeddelelse. Bliver anmodningen om ny adgangskode afvist, skyldes det at dit brugernavn ikke er registreret med den såkaldte ny adgangskontrol. Du skal i så fald kontakte brugeradministratoren i dit selskab.

Hvordan opretter jeg en brugeradministrator?

Brugeradministrator kan kun oprettes af Forsikring & Pension. Hvis dit selskab skal have oprettet en ny administrator, skal du benytte vores blanket via Support EDI og oplyse følgende på den person, som skal oprettes:

  • navn
  • direkte telefon nr.
  • personlig mailadresse
  • selskabets navn og/eller afdeling

Kan jeg slette en afsendt meddelelse?

Du kan ikke annullere en meddelelse, der ved en fejl er sendt ind til EDI. Hvis du har sendt en meddelelse som er fejlagtigt kan du ikke slette den eller kalde den tilbage. Du kan kontakte det selskab du har send meddelelsen til, og bede dem om at afvise din f.eks. oprettelse, anmodning eller forespørgsel, hvorefter du kan send en ny med korrekte data. Hvis du, som forsikringsselskab, ved en fejl f.eks. har sendt beskeden "Dækning ophørt", ophæves denne, hvis du sender beskeden "Dækning genetableret". Er der ved en fejl sendt beskeden "Pantet ophørt" fra en panthaver, kan beskeden ophæves inden 60 dage ved at sende meddelelsen "Gennotering". Hent beskeden "Pantet ophørt" i din udbakke og åbn den. Vælg "Gennotering" øverst på blanketten og tryk på "Opfølg". Det er dog kun muligt ophæve "Pantet ophørt", hvis det ikke er sendt en opsigelse fra forsikringsselskabet. F.eks. "Dækning ophørt".

Jeg får ikke lov til at oprette en deklaration - får oplyst at der findes en i forvejen.

Hvis der i forvejen er oprettet en deklaration på et køretøj, som efterfølgende har skiftet ejer og du som panthaver skal have oprettet en ny deklaration med den nye ejer, skal den "gamle" deklaration med den tidligere ejer afvikles, inden du kan oprette en ny. Find den "gamle" sag frem og send meddelelsen "Pantet ophørt". Herefter er den "gamle" sag lukket og du kan sende en ny oprettelse. Hvis du ikke kan finde sagen som er oprette, kan du søge efter "registreringsnummer" i "Sager".

Brug for support?

Har du brug for support kan du benytte dette link