Deklarationsgebyret kan i særlige tilfælde tilbagebetales til panthavere.
Det beskrives nedenfor i hvilke situationer der er mulighed for at ansøge om at få tilbagebetalt deklarationsgebyret. Der er forskel i ansøgningsprocessen for de nye (M og V) og de gamle deklarationstyper (B, F, R, L, D og E). Læs mere nedenfor.
Ansøgningsproces M- og V- deklarationer
Anmodning om refundering af pantgebyr håndteres i EDI-systemet. For at kunne anmode forsikringsselskabet om refundering skal panthaver have en bruger, der har fået tildelt rettigheden ”Refundering”. Denne rettighed kan tildeles af panthaverselskabets EDI-administrator. For at kunne oprette en anmodning, skal panthaver have registreret kontooplysninger hos F&P.
Forsikringsselskabet kan refundere M-og V- deklarationsgebyr til panthaverne i særlige situationer, som er beskrevet nedenfor.
Refundering af gebyr kan udelukkende ske, når en af tre følgende scenarier er opstået:
- Dubletter. Samme panthaver har anmodet om to ens deklarationer, på samme objekt og med samme debitor(er), og begge deklarationer er accepteret af forsikringsselskabet.
Panthaver skal sende ophørsmeddelelse på den deklaration, hvor gebyret skal refunderes og anmodning om refusion skal ske indenfor 14 dage fra deklaration er accepteret.
Forsikringsselskabet afgør herefter, om de vil acceptere anmodningen om refusion af gebyr. - Fejl. Panthaver har ved en fejl anmodet om en deklaration, som er accepteret af forsikringsselskabet. Panthaver skal sende ophørsmeddelelse til forsikringsselskabet senest 7 dage efter deklarationen er accepteret, og indenfor samme frist sende anmodning om refusion af gebyr. Forsikringsselskabet afgør herefter, om det vil acceptere anmodningen om refusion af gebyr.
- Fortrydelse (kun M-dekl.). Panthaver har anmodet om en deklaration, som er accepteret af forsikringsselskabet. Debitor har fortrudt køb af forsikringen i selskabet. Panthaver skal sende ophørsmeddelelse til forsikringsselskabet senest 14 dage efter deklarationen er accepteret, og indenfor samme frist sende anmodning om refusion af gebyr. Forsikringsselskabet som alligevel ikke overtager kundens forsikring, skal herefter refundere det opkrævede gebyr. Derudover skal den oprindelige deklaration gennoteres uden nyt gebyr hos det forsikringsselskab, der bibeholder kundeforholdet.
Se regler for Dækning genetableret i afsnit 6.6 i Guide for pant, som kan have indflydelse på refundering af gebyr.
Ansøgningsproces B-, F-, R-, L-, D- og E-deklarationer
Der skal sendes en ansøgning om refundering af deklarationsgebyr til F&P.
Send ansøgningsblanketten i udfyldt og underskrevet stand via Support EDI
Ansøgning om tilbagebetaling af deklarationsgebyr kan det ske i følgende situationer:
- Panthaver opretter 2 ens deklarationer på samme objekt, og begge deklarationer bliver accepteret af forsikringsselskabet. Det er deklarationsgebyret for den deklaration, der sidst er accepteret (prioritet 2), som kan tilbagebetales.
- Panthaver har ved en fejl oprettet en ny deklaration, som bliver accepteret af forsikringsselskabet. Hvis panthaveren bringer deklarationen til ophør senest 7 dage efter accepten er sendt, kan deklarationsgebyret tilbagebetales.
- Panthaver har oprettet en deklaration B og en deklaration F på samme objekt, og forsikringsselskabet accepterer begge deklarationer. I disse situationer er det alene deklarationsgebyret for deklaration B, som kan tilbagebetales, medmindre deklaration F bringes til ophør senest 7 dage efter accepten.
Ansøgningsblanket for refundering
Inden du sender ansøgningen til os, skal de nødvendige registreringer gennemføres i EDI-systemet. Se på skemaet, hvilke registreringer der skal være gennemført. Ansøgningsskema henter du herover.