Digitalisering og dataetik

Fakta: Kunstig intelligens i forsikringsbranchen

Eksempler på brug af kunstig intelligens i forsikrings- og pensionsbranchen

Relateret til: Digitalisering og dataetik
Publiceret 30.07.2024

Forsikringsbranchen har altid arbejdet med data og matematiske modeller. Data udgør grundlaget for arbejdet med og beregne risikomodeller.

Data er derfor en central del af hele forsikringsmodellen, hvor branchen fordeler risikoen mellem forsikringstagerne og fastsætter de præmier, som sikrer økonomisk dækning, når uheldet er ude.

Kunstig intelligens kan hjælpe branchen med at forbedre disse risikomodeller og gøre branchen bedre til at forudsige og dermed forebygge risiko. Det kan reducere risiko og betyde, at færre danskere får skader.

Kunstig intelligens driver chatbotten

De mest synlige implementeringer af kunstig intelligens er, når man møder en chatbot på selskabernes hjemmesider.

Man kan ”chatte” med robotten, som bruger kunstig intelligens til at forstå og kategorisere spørgsmål og svare på dem.
De fleste chatbots giver foruddefinerede svar.
Der er dog begyndt at dukke chatbots op, som er drevet af generativ AI. Disse bots sammensætter selv hvert enkelt svar ud fra dine spørgsmål og de data, de er trænet på. Et kendt eksempel på en chatbot drevet af generativ AI er ChatGPT.

Fordelen ved robotterne er, at de aldrig holder fri. Det giver kunderne mulighed for at få svar på spørgsmål døgnet rundt. 

Kunstig intelligens analyserer kørslen

Kunstig intelligens indgår eksempelvis som et delelement i løsninger, der analyserer kundernes kørsel. Flere forsikringsselskaber tilbyder i dag løsninger, hvor man som kunde frivilligt kan vælge at få analyseret sin kørsel mod, at selskabet tilbyder individuelt tilpassede forsikringer eller ekstra services.

Kunstig intelligens forebygger skader

Kunstig intelligens vil blive et centralt redskab for forsikringsbranchen til at forebygge skader hos danskerne. Kunstig intelligens kan eksempelvis indgå i modeller, som ud fra vejr- og bygningsdata kan bidrage til at forebygge skader ved voldsomt vejr. Teknologien kan også bruges til at hjælpe sagsbehandlere med at tilbyde relevant ekstra hjælp fx ved sygdomsforløb og ulykker.

Kunstig intelligens reducerer svindel

Løsninger baseret på kunstig intelligens kan også bruges til at imødegå forsikringssvindel. Modellerne kan analysere massive mængder af data fra flere kilder, og det kan bruges til at spotte svindel.

Kunstig intelligens kan derfor bidrage til at reducere omkostningerne forbundet med svindel.

I sidste ende betyder det, at de forsikringstagere, som overholder reglerne – og undgår at betale til svindlerne - kan få billigere forsikringer.

Hurtigere håndtering af skader

Brugen af kunstig intelligens kan også bidrage til at effektivisere behandlingen af skader og dermed føre til hurtigere afgørelser – og udbetalinger.

Ved bilskader kan en fremtidig løsning være, at man, i stedet for turen til et fysisk værksted for at få vurderet og prissat en skade, kan nøjes med at tage billeder af skaden med telefonen.

Så understøtter kunstig intelligens en proces, hvor der ud fra billederne sker en automatisk taksering. Hvis man er enig i vurderingen, kan man køre direkte på værkstedet og få repareret skaden.

Internt link

Læs også F&P's egne dataetiske principper

Gå til siden arrow-right

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Jakob Holm

Vil du vide mere

Kontakt vores ekspert i digitaliseringspolitik

Jakob Holm

Chefkonsulent