Digitalisering og dataetik

Eksterne værktøjer til arbejdet med dataetik

Se vores bud på eksterne værktøjer til at understøtte dit arbejde med dataetik.

Relateret til: Digitalisering og dataetik
Publiceret 21.03.2023

Der mange beskrivelser af dataetik og vejledninger til at komme i gang med området. Blandt mange gode eksterne værktøjer kan vi fremhæve:

Dataetik – Sådan gør du:

Dataetisk Råd har udarbejdet en lettilgængelig 5-trins guide, som virksomheder kan bruge til at komme i gang med at arbejde med dataetik.

Guiden blander vejledning og konkrete eksempler og er en god hjælp til at finde og afsøge dataetiske dilemmaer.

Eksternt link ikon
Eksternt link

Dataetisk Råd: Dataetik – Sådan gør du

Det Digitale Etikkompas

Dansk Design Center har i samarbejde med en række partnere udviklet et omfattende sæt værktøjer til dataetik. Det består af to dele: Et etikkompas og videnskort samt og et workshop-værktøj.

Workshopværktøjet kan danne grundlag for mere dybdegående drøftelser i din virksomhed, mens kompas og videnskort danner grundlag for indledende og løbende drøftelser.

Det kan anbefales at starte med at kigge på selve Etikkompasset. Det er en 1-sides tjekliste, som hjælper dig med at stille etiske spørgsmål til dine digitale løsninger og designs

Eksternt link ikon
Eksternt link

Dansk designcenter: Det Digitale Etikkompas

Kort om dataetik

Dataetik er en relativt ny gren af etiske overvejelser.

Dataetik undersøger og evaluerer moralske problemer og beskriver værdimæssige overvejelser, som relaterer sig til data, algoritmer og lignende.

Formålet er at formulere og støtte gode moralske løsninger (eksempelvis dataetiske fremgangsmåder og værdier).

 

Baseret på/kilde: Sammenskrivning hos gov.uk baseret på Luciano Floridi, Mariarosaria Taddeo (2016) ‘What is data ethics?’; Pernille Tranberg, Gry Hasselbalch, Birgitte Kofod Olsen & Catrine Søndergaard Byrne (2018) ‘Data Ethics. Principles and Guidelines for Companies, Authorities & Organisations’

I Danmark er dataetik reguleret ved, at de største danske virksomheder i deres årsrapport skal redegøre for deres politik for dataetik, hvis de har en.

Hvis en virksomhed ikke har en politik for dataetik, skal virksomheden forklare hvorfor i årsrapporten.

Idéen med redegørelsen er at give kunder, aktionærer, investorer mv. et billede af virksomhedens eventuelle politik for dataetik i forbindelse med dataanvendelse, fx udvikling og brug af kunstig intelligens m.v.

Udover reglerne om redegørelse for dataetik i årsrapporten, findes der ikke regler for dataetik, som sætter konkrete rammer for dataetik.
Dog finder dataetiske dimensioner i større og større omfang vej ind i kommende lovgivning – eksempelvis EU’s kommende regulering af AI.

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Sigrid Floor Toft

Vil du vide mere?

Kontakt vores ekspert inden for digitaliseringspolitik

Sigrid Floor Toft

Underdirektør, cand.jur.