Digitalisering og dataetik

Knæk koden til gennemsigtig databrug – transparens for kunderne

F&P har udviklet et værktøj, der skal hjælpe kunderne med at få klarhed over, hvordan data bruges i konkrete datadrevne løsninger

Relateret til: Digitalisering og dataetik
Publiceret 21.11.2024

I forsikrings- og pensionsbranchen er gennemsigtighed omkring dataanvendelse afgørende for at opretholde kundernes tillid.

Derfor har F&P udviklet en skabelon, der skal hjælpe kunderne med at få klarhed over, hvordan data bruges i konkrete datadrevne løsninger.

Formålet med værktøjet er at give inspiration til, hvordan man kan strukturere og præsentere information om en datadrevet løsning på en brugervenlig og overskuelig måde, så kunderne forstår, hvordan deres data anvendes.

Derudover kan det også være relevant at benytte skabelonen internt, så fx en sagsbehandler med afsæt i skabelonen kan forstå og forklare en datadrevet proces til kunderne på en let forståelig måde.

PDF ikon
Transparens

Værktøj: Knæk koden til gennemsigtig databrug

Gruppen bag de dataetiske materialer

"Knæk koden til gennemsigtig databrug – transparens for kunderne" er udarbejdet som led i F&P og medlemmernes arbejde med AI & dataetik.

Arbejdet har været forankret i en projektgruppe for dataetik, mens den konkrete udformning af materialerne er sket i en arbejdsgruppe bestående af:

• PKA
• PFA
• PensionDanmark
• Vestjylland Forsikring
• Gensidig Forsikring (foreningen)

Kort om dataetik

Dataetik er en relativt ny gren af etiske overvejelser.

Dataetik undersøger og evaluerer moralske problemer og beskriver værdimæssige overvejelser, som relaterer sig til data, algoritmer og lignende.

Formålet er at formulere og støtte gode moralske løsninger (eksempelvis dataetiske fremgangsmåder og værdier).

 

Baseret på/kilde: Sammenskrivning hos gov.uk baseret på Luciano Floridi, Mariarosaria Taddeo (2016) ‘What is data ethics?’; Pernille Tranberg, Gry Hasselbalch, Birgitte Kofod Olsen & Catrine Søndergaard Byrne (2018) ‘Data Ethics. Principles and Guidelines for Companies, Authorities & Organisations’

I Danmark er dataetik reguleret ved, at de største danske virksomheder i deres årsrapport skal redegøre for deres politik for dataetik, hvis de har en.

Hvis en virksomhed ikke har en politik for dataetik, skal virksomheden forklare hvorfor i årsrapporten.

Idéen med redegørelsen er at give kunder, aktionærer, investorer mv. et billede af virksomhedens eventuelle politik for dataetik i forbindelse med dataanvendelse, fx udvikling og brug af kunstig intelligens m.v.

Udover reglerne om redegørelse for dataetik i årsrapporten, findes der ikke regler for dataetik, som sætter konkrete rammer for dataetik.
Dog finder dataetiske dimensioner i større og større omfang vej ind i kommende lovgivning – eksempelvis EU’s regulering af AI; AI-forordningen.

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Jakob Holm

Vil du vide mere?

Kontakt vores ekspert inden for digitaliseringspolitik

Jakob Holm

Chefkonsulent