Målet med dataetik er at tage stilling til og definere, hvad vi ser som ansvarlig og etisk håndtering af data.
En af de helt svære udfordringer ved dataetik er, at der sjældent er endegyldige svar.
… men vi kan give en metode til at håndtere
dataetikken
Hvor der ikke nødvendigvis er et endegyldigt svar, så har man behov for den berømte streg i sandet for at træffe en beslutning.
Den streg i sandet kan komme fra en dataetisk politik og tilhørende dataetiske principper, som overordnet definerer, hvad virksomheden vil gøre og ikke vil gøre med data.
På den baggrund har F&P udarbejdet ”Sæt dataetikken i system”. Værktøjerne er delt i tre udgivelser, som hver især sætter fokus på forskellige niveauer af arbejdet med dataetik.
Alle materialer tager afsæt i forsikrings- og pensionsbranchens standard for dataetik (Cool eller Creepy), som på brancheniveau definerer en række dataetiske principper.
Del 1: Dataetiske politikker
Første del af "Sæt dataetikken i system" sætter fokus på, hvordan I kan
definere en dataetisk politik, som sætter den overordnede ramme for jeres arbejde med data og databehandling.
Del 1: Dataetiske politikker
Del 2: Dataetiske principper
Andel del af "Sæt dataetikken i system" giver et værktøj til at fastlægge dataetiske principper.
Vi mener, det er vigtigt, at vi principielt tager stilling til, hvordan vi indsamler, analyserer og bruger data, og hvordan vores databrug må
påvirke omverdenen.
Et godt afsæt for arbejdet med dataetik er at starte med at fastlægge en dataetisk politik, som indeholder dataetiske principper, der definerer,
hvad ansvarlig og etisk håndtering af data er i jeres virksomhed.
I del 2 giver vi et bud på en model, som kan bruges til at udarbejde dataetiske principper.
Modellen har til formål at koble jeres værdier til principper, der sætter rammen for jeres databrug.
Del 2: Dataetiske principper
Del 3: Fra principper til praksis
Tredje del af "Sæt dataetikken i system" præsenterer en model, I kan bruge, når I skal holde konkrete datadrevne løsninger op mod jeres dataetiske principper.
Med afsæt i dataetiske principper hjælper værktøjet med at sikre, at en given datadreven løsning overholder jeres dataetiske politik og hjælper med at identificere områder, hvor der kan være behov for yderligere tilpasninger.
Del 3: Fra principper til praksis
Sæt dataetikken i system: Modellerne
Værktøjerne i "Sæt dataetikken i system" er baseret på en række modeller.
Herunder kan I downloade blanke udgaver af de centrale modeller fra materialet, som I kan bruge i jeres arbejde.
- Model: Definer jeres dataetiske principper
Modellen har til formål at koble værdier til principper, der sætter rammen for virksomhedens databrug - Model: Få overblik over en datadrevet løsning
Modellen danner udgangspunkt for at opstille et overblik over en datadrevet løsning. Den tager afsæt i en beskrivelse af selve løsningen, dens formål, hvilke data den bruger, samt hvordan og hvem løsningen påvirker. - Model: Implementer relevante dataetiske principper og nye handlinger
Modellen skal bidrage til at sikre, at dataetiske principper konkretiseres i forhold til en konkret datadrevet løsning, og at der indfører eventuelle mitigerende tiltag ud fra en vurdering af risiko for og konsekvens af, at et princip brydes.
Gruppen bag de dataetiske materialer
"Sæt dataetikken i system" er udarbejdet som led i F&P og medlemmernes arbejde med dataetik.
Arbejdet har været forankret i en projektgruppe for dataetik, mens den konkrete udformning af materialerne er sket i en arbejdsgruppe bestående af:
PensionDanmark
PKA
Gensidig Forsikring
LB Forsikring
Kort om dataetik
Dataetik er en relativt ny gren af etiske overvejelser.
Dataetik undersøger og evaluerer moralske problemer og beskriver værdimæssige overvejelser, som relaterer sig til data, algoritmer og lignende.
Formålet er at formulere og støtte gode moralske løsninger (eksempelvis dataetiske fremgangsmåder og værdier).
Baseret på/kilde: Sammenskrivning hos gov.uk baseret på Luciano Floridi, Mariarosaria Taddeo (2016) ‘What is data ethics?’; Pernille Tranberg, Gry Hasselbalch, Birgitte Kofod Olsen & Catrine Søndergaard Byrne (2018) ‘Data Ethics. Principles and Guidelines for Companies, Authorities & Organisations’
I Danmark er dataetik reguleret ved, at de største danske virksomheder i deres årsrapport skal redegøre for deres politik for dataetik, hvis de har en.
Hvis en virksomhed ikke har en politik for dataetik, skal virksomheden forklare hvorfor i årsrapporten.
Idéen med redegørelsen er at give kunder, aktionærer, investorer mv. et billede af virksomhedens eventuelle politik for dataetik i forbindelse med dataanvendelse, fx udvikling og brug af kunstig intelligens m.v.
Udover reglerne om redegørelse for dataetik i årsrapporten, findes der ikke regler for dataetik, som sætter konkrete rammer for dataetik.
Dog finder dataetiske dimensioner i større og større omfang vej ind i kommende lovgivning – eksempelvis EU’s regulering af AI; AI-forordningen.
Vil du vide mere?
Kontakt vores ekspert inden for digitaliseringspolitik
Jakob Holm
Chefkonsulent