Digitalisering og dataetik

Sæt dataetikken i system

F&P's dataetiske værktøjer giver inspiration og værktøjer til at komme i gang med eller løfte et igangværende arbejde med dataetik.

Relateret til: Digitalisering og dataetik
Publiceret 21.03.2023

Målet med dataetik er at tage stilling til og definere, hvad vi ser som ansvarlig og etisk håndtering af data.

En af de helt svære udfordringer ved dataetik er, at der sjældent er endegyldige svar.

… men vi kan give en metode til at håndtere
dataetikken

Hvor der ikke nødvendigvis er et endegyldigt svar, så har man behov for den berømte streg i sandet for at træffe en beslutning.
Den streg i sandet kan komme fra en dataetisk politik og tilhørende dataetiske principper, som overordnet definerer, hvad virksomheden vil gøre og ikke vil gøre med data.

På den baggrund har F&P udarbejdet ”Sæt dataetikken i system”. Værktøjerne er delt i tre udgivelser, som hver især sætter fokus på forskellige niveauer af arbejdet med dataetik.

Alle materialer tager afsæt i forsikrings- og pensionsbranchens standard for dataetik (Cool eller Creepy), som på brancheniveau definerer en række dataetiske principper.

Del 1: Dataetiske politikker

Første del af "Sæt dataetikken i system" sætter fokus på, hvordan I kan
definere en dataetisk politik, som sætter den overordnede ramme for jeres arbejde med data og databehandling.

PDF ikon
Sæt dataetikken i system

Del 1: Dataetiske politikker

Del 2: Dataetiske principper

Andel del af "Sæt dataetikken i system" giver et værktøj til at fastlægge dataetiske principper.

Vi mener, det er vigtigt, at vi principielt tager stilling til, hvordan vi indsamler, analyserer og bruger data, og hvordan vores databrug må
påvirke omverdenen.

Et godt afsæt for arbejdet med dataetik er at starte med at fastlægge en dataetisk politik, som indeholder dataetiske principper, der definerer,
hvad ansvarlig og etisk håndtering af data er i jeres virksomhed.

I del 2 giver vi et bud på en model, som kan bruges til at udarbejde dataetiske principper.
Modellen har til formål at koble jeres værdier til principper, der sætter rammen for jeres databrug.

PDF ikon
Sæt dataetikken i system

Del 2: Dataetiske principper

Del 3: Fra principper til praksis

Tredje del af "Sæt dataetikken i system" præsenterer en model, I kan bruge, når I skal holde konkrete datadrevne løsninger op mod jeres dataetiske principper.

Med afsæt i dataetiske principper hjælper værktøjet med at sikre, at en given datadreven løsning overholder jeres dataetiske politik og hjælper med at identificere områder, hvor der kan være behov for yderligere tilpasninger.

PDF ikon
Sæt dataetikken i system

Del 3: Fra principper til praksis

Sæt dataetikken i system: Modellerne

Værktøjerne i "Sæt dataetikken i system" er baseret på en række modeller. 
Herunder kan I downloade blanke udgaver af de centrale modeller fra materialet, som I kan bruge i jeres arbejde.

Gruppen bag de dataetiske materialer

"Sæt dataetikken i system" er udarbejdet som led i F&P og medlemmernes arbejde med dataetik.

Arbejdet har været forankret i en projektgruppe for dataetik, mens den konkrete udformning af materialerne er sket i en arbejdsgruppe bestående af:

PensionDanmark

PKA

Gensidig Forsikring

LB Forsikring

Kort om dataetik

Dataetik er en relativt ny gren af etiske overvejelser.

Dataetik undersøger og evaluerer moralske problemer og beskriver værdimæssige overvejelser, som relaterer sig til data, algoritmer og lignende.

Formålet er at formulere og støtte gode moralske løsninger (eksempelvis dataetiske fremgangsmåder og værdier).

 

Baseret på/kilde: Sammenskrivning hos gov.uk baseret på Luciano Floridi, Mariarosaria Taddeo (2016) ‘What is data ethics?’; Pernille Tranberg, Gry Hasselbalch, Birgitte Kofod Olsen & Catrine Søndergaard Byrne (2018) ‘Data Ethics. Principles and Guidelines for Companies, Authorities & Organisations’

I Danmark er dataetik reguleret ved, at de største danske virksomheder i deres årsrapport skal redegøre for deres politik for dataetik, hvis de har en.

Hvis en virksomhed ikke har en politik for dataetik, skal virksomheden forklare hvorfor i årsrapporten.

Idéen med redegørelsen er at give kunder, aktionærer, investorer mv. et billede af virksomhedens eventuelle politik for dataetik i forbindelse med dataanvendelse, fx udvikling og brug af kunstig intelligens m.v.

Udover reglerne om redegørelse for dataetik i årsrapporten, findes der ikke regler for dataetik, som sætter konkrete rammer for dataetik.
Dog finder dataetiske dimensioner i større og større omfang vej ind i kommende lovgivning – eksempelvis EU’s regulering af AI; AI-forordningen.

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Jakob Holm

Vil du vide mere?

Kontakt vores ekspert inden for digitaliseringspolitik

Jakob Holm

Chefkonsulent