Forebyggelse af forsikringssvindel
Forsikrings- og pensionsbranchen arbejder for at reducere forsikringssvindel i branchen. Forsikringssvindel er ikke alene ulovligt, det er også usolidarisk, da forsikring bygger på gensidig tillid mellem kunde og forsikringsselskab, og svindlen sker på bekostning af fællesskabet.
Forsikringssvindel går ud over fællesskabet
At svindle med forsikringer er både uacceptabelt og strafbart. Det er kundens ansvar at give de korrekte og nødvendige oplysninger til brug for skadesbehandlingen, og det er selskabets ansvar at udbetale den berettigede erstatning hurtigt og smidigt. Men det er ikke altid, at kunden afgiver korrekte oplysninger. For desværre viser undersøgelser, at forsikringskunder hvert år svindler for et milliardbeløb i Danmark.
Forsikringssvindel går ikke kun ud over forsikringsselskaberne – men rammer i sidste ende det store flertal af ærlige kunder i form af højere forsikringspræmier. Og derfor har branchen et ansvar for og stort fokus på at begrænse forsikringssvindel.
Branchens fokus på svindel
Forsikringssvindel kan tage mange former. Der er fx tale om forsikringssvindel, hvis kunden opfinder en skade, hvis kunden overdriver en skade, eller hvis kunden med forsæt har begået en skade for at få udbetalt erstatning.
Branchen har stort fokus på alle former for forsikringssvindel og arbejder målrettet for at begrænse svindlen, da bare én sag kan løbe op i millioner af kroner. Vi mener, at arbejdet med forsikringssvindel er dynamisk, og derfor vurderer vi løbende, om de rammer, selskaberne har til rådighed, skal justeres, som det fx er tilfældet med branchens ”Kodeks for særlig undersøgelse af forsikringssager”, som løbende bliver revideret.
Kodeks for særlig undersøgelse af forsikringssager
Læs mere om F&P's forsikringspolitik